"Bij het weer proeven van smaak, kreeg hij een grote glimlach"
Werken als logopedist
Celine is als logopedist een specialist op het gebied van taal-, spraak-, slik- en stemproblemen en het gehoor. ‘Wij voeren onderzoek en diagnostiek uit en behandelen en begeleiden volwassen cliënten en hun familie,’ vertelt Celine. ‘Dit kan bijvoorbeeld als gevolg van niet-aangeboren hersenletsel of neurodegeneratieve ziektebeelden. Dit zijn aandoeningen waarbij het zenuwstelsel steeds meer beschadigd raakt, zoals Alzheimer of Parkinson. Ook neuromusculaire aandoeningen, ziekten aan de spieren en zenuwen, behandel ik.’
Afwisseling in de keten
Celine kan je overal tegenkomen binnen Rivas. Ze werkt namelijk in de spoedzorg in het Beatrixziekenhuis, de langdurige zorg, de eerstelijn en af en toe op de afdeling Revalidatie en Herstel. ‘Elk onderdeel heeft zijn charme,’ vertelt Celine. ‘Sinds kort werk ik in de acute zorg. Ik word vooral betrokken om te behandelen bij acute logopedische klachten zoals slik-, spraak-, taal- en stemproblemen op de verpleegafdeling nadat patiënten via de SEH binnenkomen,’ vertelt Celine. ‘Ik kijk er enorm naar uit om daar mijn kennis toe te passen en meer ervaring op te mogen doen in deze bijzondere groep patiënten!’
Fijn team van experts
Celine kan vertrouwen op de kennis en kunde van haar collega’s: ‘We hebben een hele fijne vakgroep die bestaat uit acht logopedisten. Ieder heeft zijn eigen expertise en we vullen elkaar mooi aan. De samenwerking vind ik erg fijn.’ Er is ruimte voor ontspanning en gezelligheid volgens Celine. ‘Buiten werktijd plannen we gerust een uitje met ons team.’
Het verschil maken
‘Ik heb niet specifiek één zorgvraag die mijn voorkeur heeft,’ zegt Celine. ‘Ik vind aandoeningen zoals een beroerte (CVA), MS (multiple sclerose) of dementie erg interessant. Dat zijn zware ziektebeelden met veel invloed op het leven van een cliënt. Ik vind het boeiend om te zoeken wat een cliënt nodig heeft. Het allerbelangrijkste is dat cliënten een gelukkig niveau van kwaliteit van leven kunnen bereiken.’
Celine is er dan ook trots op als een cliënt dankbaar is. ‘Ik ben betrokken bij een cliënt die opeens niet meer kon slikken. Daarom had hij een infuus nodig om genoeg voedingstoffen binnen te krijgen. Cliënten willen dit liever niet, maar soms is dit nodig. Smaak is wel erg belangrijk. Het geeft beleving en plezier waardoor de kwaliteit van leven wordt verhoogd.’
Celine vervolgt: ‘Mijn collega Heidi van de vakgroep diëtetiek en ik bedachten daarom een oplossing: papilpret. Dat is een klein gaasje met voeding erin met een sterke smaak. Dit gaat volgens protocol en kan niet zomaar door iedereen aangeboden worden. De cliënt nam het gaasje in en op het moment dat hij weer smaak kon proeven, kreeg hij een grote glimlach op zijn gezicht. Dat vind ik zo bijzonder. Zulke momenten geven mij het gevoel dat wij het verschil kunnen maken.’