Rivas als werkgever Ervaringen Tijd en aandacht besteden aan cliënten - daar gaat het om

"Tijd en aandacht besteden aan cliënten - daar gaat het om"

Trudie 1
'Ik ben 64 jaar en werk nu zeventien jaar in de ouderenzorg. Ik heb al mijn eerdere functies met heel veel plezier gedaan, maar lichamelijk lukten de zorghandelingen niet meer. Nu heb ik zó'n geweldige baan: ik ben facilitair medewerker. Dat betekent dat ik op het Binnenplein onze somatische cliënten extra aandacht en ondersteuning geef, bijvoorbeeld als ze koffie komen drinken. Dat directe contact? Daarvan kan ik zo genieten, daar doe ik het voor. Ik werk 24 uur, tussen 09.30 en 16.30 uur, ook om het weekend.'

Merkbare verandering
'Ik heb letterlijk mijn baan te danken aan het extra geld dat we hebben gekregen als organisatie. Rivas heeft ervoor gekozen de functie van facilitair medewerker in het leven te roepen toen bekend werd dat die middelen vrijkwamen. Dus we hebben meer personeel, ook op de psychogeriatrische huiskamers. Daar zijn nieuwe collega's gekomen voor ondersteuning tussen 17.00 en 21.00 uur. En ik ben er voor de somatische bewoners. Hoewel ik natuurlijk cliënten heb die ook psychogeriatrische klachten gaan vertonen. Door mijn ervaring kan ik daar goed mee omgaan.

Trudie

Ik voel de meerwaarde van mijn aanwezigheid: doordat ik er ben voor het kopje koffie en het praatje hebben mijn zorgcollega's meer tijd voor hun eigenlijke werk. Voorheen waren zij het die het Binnenplein bemanden. Nu hebben zij op dat punt een stukje rust. Ze brengen iemand 's morgens in vertrouwen naar het plein, weten dat die persoon in goede handen is. Dat ik aandacht geef en hulp bied bij slikproblemen, bijvoorbeeld. Ze doen hun eigen werk op de afdeling en gaan meer voldaan naar huis. Zelf kom ik ook fluitend naar mijn werk en ga ik fluitend weer naar huis. Ik kan het lichamelijk prima aan. Ook de afwisseling is fijn: ik doe van alles ' van het instrueren van nieuwe vrijwilligers tot het inschenken van koffie en thee. Bij het drinken bied ik waar nodig hulp. Ik begeleid mensen naar het restaurant. Dan eten we samen terwijl ik cliënten die dat niet zelf kunnen help. Die warme maaltijden vind ik zó leuk om te doen. En de mensen weten me te vinden als ze eens iets kwijt willen. Soms komen in gesprekken heel persoonlijke dingen aan de orde. Dat menselijke contact is belangrijk voor de cliënten en het maakt mijn werk bijzonder. Op technologisch gebied hebben we binnen het elektronisch cliëntendossier nu de mogelijkheid voor de eerste contactpersoon om mee te lezen, als de cliënt dat althans op prijs stelt. Verder zie ik binnen onze organisatie veel nieuwe gezichten. Er worden continu nieuwe mensen opgeleid, ondanks het feit dat het zo lastig schijnt te zijn om mensen voor de zorg te interesseren. Ook voor de nieuwe functie van facilitair medewerker heeft Rivas heel actief geworven.'

Verschil voor bewoner
'Bewoners zien nu vaker een vertrouwd gezicht, iemand met wie ze een band kunnen opbouwen. Aan zo iemand kun je dan ook werkelijk iets vertellen als je ergens mee zit. Ze krijgen meer aandacht, er is meer tijd, meer rust. Bij ons is het activiteitenaanbod heel ruim. Behalve zingen en bingo is er bijvoorbeeld een mannensoos, die wordt goed bezocht. Maar als iemand geen zin heeft om mee te doen aan een activiteit heeft hij de keuze om rustig op het Binnenplein te blijven. Daar is iedereen vrij in. Ook merk je dat een nieuwe bewoner en familie het fijn vinden als wij rustig de tijd nemen om ze op zo'n eerste dag goed op te vangen. Pas nog kwam er een nieuwe meneer bij ons wonen, hij kwam kennismaken. Zijn vrouw en dochter waren erbij. Ik heb uitgebreid de tijd kunnen nemen om rustig te luisteren. Want je probeert iemand toch goed op te vangen, een vertrouwde en veilige omgeving te bieden. Binnen een week kreeg ik een compliment, eerst mondeling en daarna per mail: dat men het zo geweldig had gevonden hoe ik de tijd voor hen had genomen. Fijn toch.'

Invloed en betrokkenheid
'Er is wel degelijk invloed geweest op hoe wij het extra geld zouden gaan uitgeven. Eigenlijk kwam de behoefte naar meer ondersteuning van meerdere kanten tegelijk. Zowel cliënten, familie, vrijwilligers als medewerkers gaven aan dat de drukte in de vroege avond op de pg-huiskamers een knelpunt was. Zo werd de nieuwe functie gecreëerd, zowel voor de huiskamers als voor het Binnenplein. Op deze manier heeft Rivas ervoor gekozen om de kwaliteit van zorg te verhogen. Als er in de toekomst nog meer geld vrijkomt, wil ik best zelf wat meer meepraten over waar dat heen moet.'

Kijken naar de toekomst
'We moeten vooral doorgaan op de ingeslagen weg van meer tijd en aandacht geven aan de bewoners. Voor wat betreft mijn eigen functie zou ik graag zien dat die zeven dagen per week zou worden ingevuld. Op dit moment zijn mijn collega en ik om beurten in het weekend aan de beurt, maar doordeweeks blijven er nog dagen over waarop zorgmedewerkers het plein erbij doen. Eigenlijk zijn ze daarvoor te druk. Het zou beter zijn als zij gewoon hun eigen werk op de afdeling blijven doen en er nog een extra facilitair medewerker wordt aangenomen. Ditzelfde geldt voor de pg-huiskamers: nu valt de extra ondersteuning in de avond, maar ook in de ochtend is daaraan behoefte. Het zou mooi zijn als bewoners zodra ze gaan ontbijten die extra aandacht en ondersteuning kunnen krijgen. Dan kun je eens vaker met iemand naar buiten bijvoorbeeld. En ook de zorgmedewerkers krijgen zo meer lucht.'

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube en Vimeo. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Lees meer over het cookiebeleid